Dlsvkhtgan the Imam Muhsin ibn Ali (AS)

Dlsvkhtgan the Imam Muhsin ibn Ali (AS)

Dlsvkhtgan the Imam Muhsin ibn Ali (AS)

Dlsvkhtgan the Imam Muhsin ibn Ali (AS)

  • ۰
  • ۰

 آداب و رسوم مردم بندرلنگه در ماه مبارک رمضان از دوران قدیم تا اثر حاضر /

در ماه رمضان ماه قرآن و دعا ، مردم بندرلنگه همانند سایر اهالی شهرهای ایران با غبارروبی مساجد و منازل به استقبال ماه خدا می روند و از این فرصت برای برآورده شدن حاجات و دستگیری از مستمندان از همدیگر سبقت می گیرند.

 از زمان های گذشته تا به امروز، چند روز مانده به ماه رمضان مردم به پیشواز فصل مهمانی خدا رفته و مساجد را غبار روبی می کنند. از سوی دیگر تهیه مایحتاج مورد نیاز ماه رمضان در نقاط شهری و روستایی از چند روز مانده به آغاز این ماه مبارک مرسوم است .

 در بعضی از نقاط، تهیه آرد ، برنج ، گندم برای پختن حلیم ، حلوا و شیرینی در شب های ۱۹، ۲۱ و۲۳مورد توجه اهالی این بندر است .

 پیش از این در شب های ماه رمضان به هنگام سحر، فردی خوش صدا بر روی بام خانه یا مسجد اقدام به خواندن دعا و مناجات می کرد و گاهی نیز این افراد درحین گذر از کوچه های هر محله با خواندن ادعیه سحرگاهی اهالی را بیدار می کردند و این کار در اصطلاح محلی (شب خوانی یا شو خوانی)گفته می شود .

امروزه با توجه به تکنولوژی روز صدای دعا و مناجات از بلند گوهای مساجد نقاط شهر و روستایی به گوش می رسد. در گذشته کوبیدن بر روی ظروف مسی و طبل جهت بیدار کردن اهالی یک کوچه یا محله توسط فردی از همسایگان و زدن زنگ خانه یا کوبیدن دیوار خانه ها مرسوم بوده است.

در برخی نقاط پس از ختم کامل قرآن در پایان ماه مبارک رمضان در حسینیه ها هرکس به فراخور وسع مالی خود شربت،شیرنی،میوه و گلاب به جلسه آورده و به نیت برکت بین حاضران پخش می کنند.

در برخی از مناطق رسم است هرکس سوره )توحید ( را قرائت کند در ختم قران، پس از ماه رمضان دیگر افراد جلسه را برای خوردن آش و شیرینی به منزل خود دعوت می کنند.

دعوت از دوستان اقوام و آشنایان برای صرف افطار همچنان در شب های ۱۹،۲۱،۲۳که در مراسم شب های احیاء در مساجد گرد هم می آیند و سحری به مردم اهداء می کنند.

 برخی از اهالی شهر در اولین جمعه ماه مبارک رمضان در خانه های خود نماز جعفر طیار می خوانند و پخت غذا هایی شامل کوکو،نان پنیر و سبزی،سوپ،انواع آش ها یا حلیم ،باقلا و نخود مرسوم است.

نویسنده :سعید خوش نشین

  • ۹۴/۰۴/۰۳
  • صابر جابری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی