Dlsvkhtgan the Imam Muhsin ibn Ali (AS)

Dlsvkhtgan the Imam Muhsin ibn Ali (AS)

Dlsvkhtgan the Imam Muhsin ibn Ali (AS)

Dlsvkhtgan the Imam Muhsin ibn Ali (AS)

  • ۰
  • ۰

امریکا در گزارشی اطلاعاتی ارزیابی کرد که در جنگ 100 روزه یمن، بیش از 2 هزار و 300 نظامی سعودی از جمله دهها افسر و خلبان به هلاکت رسیده و صدها مواضع نظامی در حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به استان‌های مرزی عربستان منهدم شده‌اند

به گزارش مروارید بلاگ آمریکا در گزارشی اطلاعاتی ارزیابی کرد که در جنگ 100 روزه یمن، بیش از 2 هزار و 300 نظامی سعودی از جمله دهها افسر و خلبان به هلاکت رسیده و صدها مواضع نظامی در حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به استان‌های مرزی عربستان منهدم شده‌اند. همچنین اخبار ضد و نقیضی از زخمی شدن محمد بن سلمان منتشر شده است.
در شرایطی که عربستان و متحدان عربی‌اش سعی می‌کردند با حملات گسترده، نیروهای انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن را به عقب‌نشینی از مواضعشان وادار کنند ولی پس از 100 روز حملات بی‌نتیجه نه تنها نتوانسته‌اند به این اهداف دست پیدا کنند بلکه میزان تلفاتی که متحمل شده‌اند کمتر از یمنی‌ها نیست. هرچند رژیم آل‌سعود تاکنون آمار رسمی از کشته شدن نیروهای سعودی در جنگ یمن اعلام نکرده اما امریکا اخیراً گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد سعودی‌ها تلفات سنگینی در جنگ یمن متحمل شده‌اند. براساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی امریکا که روز جمعه منتشر شد، تاکنون 2 هزار و 326 سرباز و 36 افسر و 22 ژنرال بلند پایه کشته شده‌اند که سرلشکر محمد الشعلان، فرمانده نیروی هوایی عربستان در صدر کشته‌ها قرار دارد و صدها نفر از سربازان سعودی نیز زخمی شده‌اند. مقامات سعودی پیشتر دلیل مرگ محمد الشعلان را سکته مغزی اعلام کرده بودند. به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از پایگاه اینترنتی پانوراما میدل ایست، بر اساس این گزارش، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند 98 موضع نظامی سعودی را در استان‌های نجران، ‌جیزان، عسیر و ظهران الجنوب در خاک عربستان به طور کامل ویران کنند. گزارش اطلاعاتی امریکا می‌افزاید: «ارتش و کمیته‌های مردمی همچنین براساس طرح‌های عملیات نظامی یمنی به 76 موضع نظامی یورش برده‌اند و آنها را به کنترل کامل خود درآورده و با مین منفجر کرده‌‌اند. لازم به ذکر است در هفته‌های اخیر کمیته‌های مردمی یمن با موشک‌های «‌نجم ثاقب، زلزال و همچنین موشک‌های اسکاد‌» صدها بار مواضع سعودی‌ها را در مناطق مرزی مورد هدف قرار داده‌اند و با کنترل بخش‌هایی از این مناطق در خاک عربستان پیشروی کرده‌اند.  براساس گزارش اطلاعاتی امریکا، کاخ‌های سعودی‌ها در استان‌های نجران، ‌جیزان، ‌المسارحه و الطوال و همچنین قرارگاه‌های عملیاتی ارتش عربستان در منطقه الخوبه، الطوال، ابوعریش، الحرث و الربوعه به طور کامل در حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ویران شده است. مقر فرماندهی نیروی هوایی ارتش عربستان در پایگاه هوایی خمیس مشیط نیز به طور کامل بر اثر اصابت موشک اسکاد منهدم شد. عربستان در یمن به بن بست تبدیل شده و بیرون آمدن از آن برای سعودی‌ها سخت شده است و تمام ابزارهای دیپلماتیک نیز به دلیل کارشکنی ریاض، نتوانسته به بحران یمن پایان دهد. ادامه جنگ حتی می‌تواند تلفات زیادی را به سعودی‌ها وارد کند. همچنانکه عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله پنج‌شنبه‌شب در سخنانی از همه طرفداران خود خواست تا در تمامی جبهه‌ها به جنگ علیه عربستان ادامه دهند که نشان می‌دهد احتمالاً دامنه جنگ بیش از پیش گسترش خواهد یافت.
گزارش اطلاعاتی امریکا همچنین تصریح کرده است، بیش از 36 خلبان و 39 افسر کشته شدند و تعدادی از جنگنده‌ها و سایت‌های موشکی دفاع هوایی عربستان در این پایگاه نیز منفجر شد. گزارش اطلاعاتی امریکا می‌افزاید: دهها نفر از آنان به اسارت نیروهای یمنی درآمده‌اند و نزد نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن هستند و تصمیمی درباره آنها گرفته نشده است. از نظر تجهیزاتی نیز 363 دستگاه تانک و 25 دستگاه خودروی زرهی و 181 خودروی غیر زرهی نظامی در استان جیزان منهدم شده است. همچنین 18 دستگاه تانک در استان نجران منهدم شده یا از کار افتاده است و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی 13 دستگاه خودروی زرهی را در نجران منهدم کردند و 71 دستگاه خودروی نظامی نیز در این استان منهدم شده است. دولت عربستان همه این خسارات وارده را از ترس قیام مردم علیه حکومت پنهان کرده است. تلفات گسترده سعودی‌ها نشان می‌دهد، برخلاف ادعای مقامات آل‌سعود در عرصه میدانی آنها نتوانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند و یمنی‌ها با کمترین امکانات، تلفات زیادی را به عربستان وارد کرده‌اند.

   تکذیب خبر موافقت عربستان با آتش‌بس

روز جمعه اخباری منتشر شد که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در تماس با «‌بان کی مون‌»، دبیرکل سازمان ملل موافقت خود را با آتش‌بس در یمن اعلام کرده که این آتش‌بس از روز جمعه آغاز می‌شود ولی یک منبع در ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان توافق برای برقراری آتش‌بس را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المیادین، این منبع تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل در حال تماس‌های پی در پی با مسئولان در کشورهای ائتلاف است و آنها را به همکاری برای رساندن کمک‌ها ترغیب می‌کند و تصمیم برقراری آتش‌بس نیز به دولت مستعفی یمن و کشورهای ائتلاف برمی‌گردد. در همین حال، «‌جان کربی‌»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که کشورش همچون سازمان ملل و جامعه بین‌الملل خواهان دستیابی به آتش‌بس انسانی هرچه سریع‌تر در یمن تا عید فطر است. این درحالی است که جنگنده‌های ائتلاف عربی روز جمعه بار دیگر شهرهای یمن را بمباران کردند. در حملات ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان به منطقه «‌الطلح‌» در سحار دو تن شهید و چند تن دیگر نیز زخمی شدند. در حملات به صنعا نیز هشت تن شهید و 10 تن مجروح شدند.

   اخبار ضدونقیض از زخمی شدن بن سلمان

برخی رسانه‌های عرب زبان از جمله اتحاد پرس و پانوراما پنج‌شنبه شب از زخمی شدن محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان در جریان حمله موشکی به پایگاه نظامی السلیل به همراه افسران عالی رتبه فرانسوی و دیگر شخصیت‌های نظامی از کشورهای عربی و خارجی خبر دادند. این رسانه‌ها افزودند:وی در شلیک موشک اسکاد از داخل یمن به عربستان زخمی شده است. رسانه صهیونیستی نیز از وارد شدن خسارات و تلفات زیاد به سعودی‌ها و تلاش آنها برای کتمان و سانسور اخبار مربوط به آن خبر داد و اینکه در نهایت عربستان مجبور به اعتراف رسمی خواهد شد. شایان ذکر است شرف لقمان سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن ضمن تأیید حمله موشکی به پایگاه مذکور و دقت بالای این حمله موشکی اعلام کرده بود:این موشک در پاسخ به جنایت‌ها و تجاوزگری‌های عربستان سعودی و افزایش حملات هوایی جنایتکارانه به یمن صورت می‌گیرد. .

  • ۹۴/۰۴/۱۳
  • صابر جابری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی